Moduł 2. Użytkowanie komputera.

Zasady oceny egzaminu.
Egzamin zawiera 24 zadania, za które można łącznie otrzymać 32 punkty. Egzamin polega na udzieleniu poprawnych odpowiedzi na pytania związane z obsługą komputera. Zdający powinien utworzyć strukturę folderów (katalogów), która pozwoli wykonać kolejne zadania związane z zarządzaniem plikami i folderami wewnątrz tej struktury.

Końcowy wynik egzaminu oparty jest na ocenie wykonania zadań związanych z użytkowaniem komputera. Aby zaliczyć egzamin, kandydat musi uzyskać przynajmniej 24 punkty na 32 możliwe (75%). Drobne pomyłki, takie jak błędy literowe lub ortograficzne nie powinny wpływać negatywnie na wynik egzaminu.

Konwencja nazewnictwa i oznaczeń. W testach do modułów 1 - 7 zastosowano dla większej czytelności czcionkę pogrubioną i pochyloną dla oznaczenia nazw plików, rozszerzeń nazw, nazw folderów, katalogów, URL, hiperłącz, stron Web, adresów e-mail i wiadomości e-mail, nazw pól, itp. Inne nazwy lub czynności opisane w tekście muszą być podawane w domyślnym formacie akapitu, bez wyróżniania, chyba, że wyróżnienie tekstu jest częścią zadania. Zasady te powinny być przekazane przez egzaminatora każdemu zdającemu.

Utwórz na Pulpicie folder o nazwie Dysk roboczy. Pobierz spakowany plik pliki.zip i rozpakuj go w folderze Dysk roboczy. Wszystkie utworzone przez Ciebie pliki zapisuj w tym folderze. Kolejność wykonywanych zadań jest istotna, zatem jeżeli nie będziesz znał odpowiedzi na któreś z ćwiczeń naciśnij przycisk Zobacz rozwiązanie.


1. Otwórz plik Odpowiedzi.doc znajdujący się w folderze Dysk roboczy. W pierwszym wierszu tabeli wpisz swoje imię.




2. Pliki o nazwach    a.xls,    b.jpg,    c.txt,    d.mp3    - to pliki (w kolejności):
  1. graficzny, tekstowy, arkusza kalkulacyjnego, plik wykonywalny,
  2. bazy danych, arkusza kalkulacyjnego, graficzny, muzyczny,
  3. arkusza kalkulacyjnego, graficzny, tekstowy, muzyczny,
  4. graficzny, tekstowy, muzyczny, arkusza kalkulacyjnego.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 2 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




3. Kompresja pliku powoduje:
  1. Przesunięcie plików do folderu Pliki usunięte.
  2. Usunięcie kompresowanych plików do Kosza.
  3. Zmniejszenie rozmiaru plików.
  4. Zwiększenie rozmiaru plików.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 3 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




4. Działania wirusa komputerowego nie może doprowadzić do:
  1. Przechwytywania haseł, loginów i innych informacji poufnych.
  2. Utraty lub uszkodzenia plików.
  3. Szybszego otwierania i zamykania programów komputerowych.
  4. Uszkodzenia elementów komputera lub systemu operacyjnego.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 4 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




5. Która z podanych poniżej czynności powoduje anulowanie drukowania dokumentu?
  1. Wstrzymaj drukowanie dokumentu.
  2. Anuluj drukowanie dokumentu.
  3. Zamknięcie okna aplikacji drukującej dokument.
  4. Usunięcie drukowanego pliku.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 5 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




6.
Ikony okna aplikacji (2kB) (2kB) (2kB)służą do (w kolejności):
  1. Zapisania danych, minimalizowania, powiększenia do pełnego ekranu, przywrócenie poprzedniego rozmiaru okna.
  2. Zamknięcia, powiększenia do pełnego ekranu, przywrócenie poprzedniego rozmiaru, minimalizowania okna.
  3. Zamknięcia, powiększenia do pełnego ekranu, minimalizowania, przywrócenie poprzedniego rozmiaru okna.
  4. Cofnięcia ostatniego polecenia, minimalizowania, powiększenia do pełnego ekranu, przywrócenie poprzedniego rozmiaru okna.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 6 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




7. Która z wymienionych poniżej czynności pozwala zmienić domyślną drukarkę na inną, zainstalowaną w systemie?
  1. Wstrzymaj drukowanie dokumentu.
  2. Anuluj drukowanie dokumentu.
  3. Ustaw drukarkę jako domyślną.
  4. Zainstaluj inną drukarkę.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 7 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




8. Która z poniższych czynności pozwoli (z największym prawdopodobieństwem) na unieszkodliwienie wirusa w zainfekowanym pliku?
  1. Usunięcie zainfekowanego pliku do kosza.
  2. Zmiana nazwy pliku.
  3. Skompresowanie pliku.
  4. Uruchomienie programu antywirusowego.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 8 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




9. Po opróżnieniu kosza, pliki w nim znajdujące się:
  1. Zostają trwale usunięte z nośnika danych.
  2. Następuje zmiana nazw plików i przesunięcie ich do folderu Tymczasowe.
  3. Pliki zostają przenoszone do pierwotnej lokalizacji.
  4. Następuje zmiana rozszerzenia nazw plików na *.tmp.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 9 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




10. W przypadku zawieszenia pracy aplikacji, należy:
  1. Kombinacja klawiszy CRTL + ALT + DELETE uruchomić Menedżera zadań i zakończyć pracę aplikacji.
  2. Kombinacja klawiszy CRTL + ALT + DELETE zrestartować komputer.
  3. Wyłączyć komputer odłączając zasilanie.
  4. Ponownie uruchomić zawieszoną aplikację.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 10 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




11. Formatowanie nośników informacji przeprowadza się w celu:
  1. Bezpowrotnego usunięcia danych.
  2. Przygotowania nośnika do zapisywania na nim danych.
  3. Usunięcia wirusów.
  4. Zabezpieczenia nośnika przed infekcją wirusami komputerowymi.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 11 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




12.
Ikony przedstawiają    (2kB)    (2kB)    (2kB)  (w kolejności):
  1. Skrót do pliku lub folderu, folder, plik, aplikacja.
  2. Aplikacja, folder, skrót do pliku lub folderu, plik.
  3. Plik, folder, skrót do pliku lub folderu, aplikacja.
  4. Skrót do pliku lub folderu, plik, folder, aplikacja.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 12 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




13. Które z poniższych urządzeń umożliwia przesyłanie informacji pomiędzy komputerami?
  1. Ploter.
  2. Karta muzyczna.
  3. Modem.
  4. Skaner.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 13 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




14. Które z poniższych określeń jest właściwą nazwą fragmentu okna przedstawionego poniżej:

(3kB)

  1. Pasek tytułu.
  2. Fragment menu.
  3. Fragment wstążki.
  4. Pasek stanu.
Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 14 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




15. Zmiana formatu wyświetlania daty, czasu i waluty możliwa jest po dwukrotnym kliknięciu ikony znajdującej się w Panelu sterowania:

a.    b.    c.   d.  


Odpowiedź (a, b, c lub d) wpisz w wierszu nr 15 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




16. Wykorzystując funkcję "Pomoc" systemu operacyjnego odszukaj informacje ogólne dotyczące programu Paint. Przekopiuj pierwsze zdanie do wiersza 16 pliku Odpowiedzi.doc.




17. W folderze Dysk roboczy odszukaj wszystkie pliki, których nazwa rozpoczyna się literą k.
Liczbę plików wpisz do wiersza 17 pliku Odpowiedzi.doc.








18. Zmień widok okna folderu Dysk roboczy tak, aby widoczne były szczegóły.
W folderze Dysk roboczy utwórz folder o nazwie Obrazy, w nim folder Grafika oraz Rysunki.
Przekopiuj obrazy *.jpg z dysku roboczego do folderu Grafika, obrazy *.gif do folderu Rysunki.
Liczbę plików z rozszerzeniem jpg wpisz w wierszu 18 tabeli Odpowiedzi.doc.








19. Zmień opcje folderu tak, aby widoczne były rozszerzenia plików znanych typów.
Zmień nazwy plików najstarszego i najmniejszego znajdujących sie w folderze Dysk roboczy na Najstarszy i Najmniejszy (zachowaj właściwe rozszerzenia).
Nazwy plików - z rozszerzeniami przekopiuj do wiersza 19 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.










20. Posortuj pliki folderu Dysk roboczy - rosnąco, według ich nazwy.
Zmień atrybut pierwszego pliku na "Tylko do odczytu"..
Skopiuj obraz okna folderu Dysk roboczy i wklei go do wiersza 20 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.






21. Liczbę wszystkich plików znajdujących się w folderze Dysk roboczy i jego podfolderach wpisz do wiersza 21 tabeli pliku Odpowiedzi.doc.




22. Odszukaj pliki znajdujące się w folderze Dysk roboczy i jego podfolderach, których nazwy zaczynają się na literę K i kończą się literą a (rozszerzenia dowolne).
Liczbę plików wpisz w wierszu 22 pliku Odpowiedzi.doc.






23. W folderze Dysk roboczy utwórz skrót do pliku logo.jpg znajdującego się w folderze Grafika.
Do wiersza 23 tabeli Odpowiedzi.doc wpisz liczbę plików w folderze Dysk roboczy, zmodyfikowanych w listopadzie 2011 r.








24. Wypakuj pliki znajdujące się w pliku Konferencja.zip do folderu Dysk roboczy.
Skompresuj wszystkie pliki *.doc do pliku Dokumenty.zip
Wydrukuj do pliku Odpowiedzi.pdf, w folderze Dysk roboczy plik Odpowiedzi.doc.